نقش مایه زن بر روی مُهرهای ایران
نویسندگان
چکیده
پژوهش حاضر به مطالع? نقش مای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام می پردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمی ترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونه های بسیاری از این نوع اشیاء را می توان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقش مایه زن را نمی توان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونه هایی متعدد از مُهرهای تزیین شده با نقش زن یافت شده اند. این مقاله به بررسی و طبقه بندی این گونه از مُهرها می پردازد. علاوه بر بررسی نقوش، مقایسه و تحلیل این تصاویر با متون مکتوب و نیز باورهای رایج در مورد زنان ایران باستان صورت می گیرد. به نظر می رسد در دوره عیلامی و پرتو عیلامی زنان نقش بسیار مهمی در فعالیت های روزمره ایفا می نموده اند و از جایگاه اجتماعی مهمی در جامعه برخوردار بوده اند. در دور? هخامنشی زنان از حقوق اجتماعی مشخصی بهره مند بودند اما بر روی مُهرها تصویر آنان در قالب الهگان مقدس است که به شکل شخص ملکه نمایان می شود. در دوره ساسانی آمیزه ای از گرایش های دو دوره گذشته نسبت به هویت اجتماعی زن در تصاویر نمایان می شود. بر روی مهرهای ساسانی ملکه نه تنها به عنوان نمادی از آناهیتا بلکه به عنوان شخصیتی محوری در پادشاهی ساسانی ظاهر شده، تنها یا در کنار پادشاه نشان داده می شود.
منابع مشابه
بررسی نقش مایه ها و کتیبه های تعدادی از مهرهای ساسانی موزه بوعلی سینا همدان
مهرها یکی از یافتههای مهم باستانی هستند که اطلاعات بسیار وسیع و موثقی را در خصوص نام جای های جغرافیایی و اسامی خاص و مناصب شغلی در اختیار پژوهشگران قرار میدهند. استفاده از مهر در دوره ساسانی تنها مختص طبقه خاصی نبود بلکه از افراد عادی گرفته تا مقامات دولتی از آن استفاده میکردند. کاربرد مهر با رونق اقتصادی جامعه ساسانی بیشتر نیز شد. در مخزن موزه بوعلی همدان 23 مهر ساسانی موجود است که به ص...
متن کاملنقش مهرهای تزئینی در معماری دورۀ ایلخانی
در معماری دوران اسلامی، معمار، همیشه سعی کردهاست که به نحوی فضای داخلی و خارجی را به طرق مختلف تزئین نماید. یکی از این تزئینات، آجرکاری است که در معماری دورة ایلخانی ـ قبل و بعد از آن ـ رواج داشته و به دو صورت بودهاست. در این دوره، آجرهایی مورد استفاده بوده (پیش بر) که قبل از پختن به آن فرم میدادهاند و بسیار با محاسبه ساخته میشده است و چون تیشهخور نبودهاند فواصلی بین آنها ایجاد میشده و...
متن کاملنقش مهرهای تزئینی در معماری دورۀ ایلخانی
در معماری دوران اسلامی، معمار، همیشه سعی کرده است که به نحوی فضای داخلی و خارجی را به طرق مختلف تزئین نماید. یکی از این تزئینات، آجرکاری است که در معماری دورة ایلخانی ـ قبل و بعد از آن ـ رواج داشته و به دو صورت بوده است. در این دوره، آجرهایی مورد استفاده بوده (پیش بر) که قبل از پختن به آن فرم می داده اند و بسیار با محاسبه ساخته می شده است و چون تیشه خور نبوده اند فواصلی بین آنها ایجاد می شده و ...
متن کاملبررسی نمادهای اساطیر ایران بر روی مهرهای دوره ساسانی
هنر ایرانی هدیه ی جاویدان ملت ایران به جامعه ی جهانی بوده است. از جمله آثاری که سهم بارزی در شناسایی فرهنگ ، تمدن و هنر ادوار کهن ایران زمین داشته است، آثار کنده کاری و مهرها است که تحقیق درباره ی آنها مجهولات بی شماری را مرتفع می سازد. عهد ساسانی یکی از درخشان ترین ادوار هنر و صنایع ایران است که به اوج پیشرفت خود رسید. در این عهد هنر منبت کاری و حکاکی توسعه بیشتری داشت. شمار زیادی از نقش مهره...
15 صفحه اولنقش مایه های انسانی بر سفالینه های پیش از تاریخ فلات مرکزی ایران
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زن در توسعه و سیاستناشر: مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
ISSN
دوره 6
شماره 4 2009
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023